Preambuła
- Niniejszy dokument wprowadzony zostaje przez Fundację „KOLOS” z siedzibą w Warszawie, ul. Rolna 195, 02-729 Warszawa, wpisaną do Rejestru Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji, ZOZ Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000333398, posiadającą numer NIP 5213540160 oraz REGON 141978191, reprezentowaną przez Monikę Molkę – Wiceprezesa Zarządu (dalej: Organizator), organizującym zajęcia stacjonarne w formie poradnictwa specjalistycznego dla dzieci i rodziców oraz Placówek Wsparcia Dziennego, półkolonie, obozy i zimowiska obóz dla dzieci i młodzieży (dalej: Zajęcia, Obóz lub Półkolonie), zgodnie z ustawą z 28.7.2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606).
- Standardy Ochrony Małoletnich stanowią dokument, z którego treścią zapoznawani są uczestnicy Zajęć, Obozu lub Półkolonii, ich rodzice lub opiekunowie prawni oraz wszyscy pracownicy i współpracownicy Organizatora.
- Standardy Ochrony Małoletnich zostały sporządzone w dwóch formach – pełnej (niniejszy dokument) oraz skróconej przeznaczonej dla małoletnich uczestników Zajęć, Obozu i Półkolonii, która będzie dostępna na terenie odpowiednio Zajęć, Obozu czy Półkolonii w postaci Broszury.
- Standardy Ochrony Małoletnich dostępne są w wersji pełnej i skróconej pod adresem kolos.edu.pl oraz na terenie sal, w których odbywają się zajęcia wybrane przez Uczestnika w wersji papierowej. Organizator zapewnia uczestnikom Zajęć, Obozu lub Półkolonii oraz ich rodzicom lub opiekunom prawnym nieograniczony dostęp do niniejszego dokumentu oraz zapewnia, że wszyscy jego pracownicy i współpracownicy zostali zapoznani z jego treścią i są zobowiązani do przestrzegania jego postanowień.
- Na terenie Zajęć, Obozu lub Półkolonii w szatniach oraz salach, na których odbywają się zajęcia znajdują się Broszury na temat możliwości uzyskania pomocy wraz z numerami bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.
§ 1Definicje
- Organizator – Fundacja „KOLOS” z siedzibą w Warszawie, ul. Rolna 195, 02-729 Warszawa, wpisaną do Rejestru Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji, ZOZ pod numerem KRS: 0000333398, posiadającą numer NIP 5213540160 oraz REGON 141978191, reprezentowana przez Monikę Molkę – Wiceprezesa Zarządu.
- Zajęcia – zajęcia stacjonarne prowadzone w formie Placówek Wsparcia Dziennego oraz poradnictwa specjalistycznego dla dzieci i młodzieży, przeznaczone dla Uczestników w wieku 6 – 18 lat.
- Obóz – wyjazd dla dzieci i młodzieży organizowany w sezonie wakacji lub ferii zimowych, obejmujący: przejazd w obie strony, zakwaterowanie, wyżywienie, zajęcia oraz dodatkowe atrakcje (np. wycieczki do muzeum, parku rozrywki, parku linowego, na basen, zawody).
- Półkolonie – zajęcia organizowane na terenie warszawskich szkół, przeznaczone dla Uczestników w wieku 0 – 12 lat, odbywające się w czasie wakacji lub ferii zimowych w turnusach wskazanych przez Organizatora, obejmujące: drugie śniadanie, zajęcia warsztatowe, wycieczki, obiad, podwieczorek.
- Koordynator – Monika Molka, tel.: 663 446 441, e-mail. m.molka@kolos.edu.pl
- Pracownik – pracownik lub współpracownik Organizatora, zatrudniony na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej.
- Kandydat – osoba ubiegająca się o zatrudnienie (na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej) u Organizatora w związku z Zajęciami, Obozem lub Półkoloniami.
- Uczestnik – małoletni uczestnik Zajęć, Obozu lub Półkolonii poniżej 18 roku życia.
- Rodzic – rodzic Uczestnika lub jego opiekun prawny.
- Usługodawca – podmiot zapewniający Uczestnikom nocleg, sprzątanie, wyżywienie, transport, atrakcje dodatkowe przewidziane w programie Obozu lub Półkolonii.
- RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.4.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
- Ustawa – ustawa z 28.7.2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 poz. 1606).
- Rejestr – Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym prowadzony przez Ministerstwo Sprawiedliwości.
§ 2
Standardy Ochrony Małoletnich przy zatrudnianiu Pracowników.
Organizator, działając w celu ochrony małoletnich, przeprowadza selekcję Kandydatów. Ocenie poddawane są nie tylko wiedza i doświadczenie Kandydata, ale również jego referencje i fakt pozostawania osobą niekaraną prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa na tle seksualnym.
- Przed nawiązaniem z danym Kandydatem stosunku pracy lub zawarciem umowy cywilnoprawnej, Organizator podejmuje następujące kroki w celu przeciwdziałania zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym:
- zapoznaje się ze złożonym przez Kandydata CV oraz listem motywacyjnym pod kątem dotychczasowego doświadczenia zawodowego Kandydata,
- odbiera od Kandydata oświadczenie o zapoznaniu się z treścią niniejszego dokumentu, akceptacji tego dokumentu i zobowiązaniu do przestrzegania jego postanowień,
- uzyskuje informacje, czy dane Kandydata są zamieszczone w tzw. Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym prowadzonym przez Ministerstwo Sprawiedliwości (tj. Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr Państwowej Komisji),
- odbiera od Kandydata oświadczenie o niekaralności za przestępstwa opisane w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii wraz z informacją z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzającą treść złożonego przez Kandydata oświadczenia,
- w przypadku, gdy Kandydat posiada obywatelstwo innego kraju niż Rzeczpospolita Polska lub w ciągu ostatnich 20 lat zamieszkiwał poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz państwa obywatelstwa, Organizator odbiera od takiego Kandydata również:
- tożsamą informację do celów prowadzenia działalności wolontariackiej lub zawodowej z rejestru karnego państwa, którego obywatelem jest Kandydat (jeżeli Kandydat posiada obywatelstwo kraju innego niż Rzeczpospolita Polska) lub
- tożsamą informację z rejestru karnego / rejestrów karnych krajów, w których Kandydat w ciągu ostatnich 20 lat miał swoje miejsce zamieszkania, lub
- w przypadku, gdy kraj, o którym mowa w ppkt 1 lub 2 powyżej nie wydaje zaświadczeń do celów prowadzenia działalności wolontariackiej lub zawodowej, Kandydat przedstawia zaświadczenie / informację z właściwego rejestru karnego, lub
- w przypadku, gdy kraj, o którym mowa w ppkt. 1 lub 2 powyżej nie prowadzi żadnego rejestru karnego, Kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, Właścicielowi oświadczenie o tym fakcie warz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany za przestępstwa opisane w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii oraz, że nie wydano względem niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, że dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz, że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności związanych z wychowywaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań małoletnich, lub z opieką nad nimi.
- złożone przez Kandydata oświadczenia oraz dokumenty Organizator utrwala w formie wydruku i dołącza do akt osobowych Kandydata lub dokumentacji związanej z danym Kandydatem.
- W przypadku stwierdzenia skazania Kandydata na podstawie prawomocnego wyroku sądu lub innego właściwego organu za przestępstwa opisane w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, Organizator odmawia zatrudnienia takiego Kandydata do pracy z Uczestnikami.
- Jeżeli Pracownikami Zajęć, Obozu lub Półkolonii są pracownicy i współpracownicy Organizatora, którzy przed datą rozpoczęcia Zajęć, Obozu lub Półkolonii nawiązali z Organizatorem umowę o pracę lub umowę cywilnoprawną, Organizator zobowiązany jest zapewnić, że Pracownicy tacy zostali zweryfikowani wedle powyżej opisanej procedury.
- Organizator zapewnia, że wszyscy Usługodawcy świadczący usługi towarzyszące organizacji Zajęć, Obozu lub Półkolonii posiadają i przestrzegają własnych Standardów Ochrony Małoletnich lub zapoznają się i przestrzegać będą postanowień niniejszego dokumentu.
§ 3
Zasady zapewnienia bezpiecznych relacji między Uczestnikiem, a personelem Zajęć, Obozu czy Półkolonii. Zachowania niedozwolone wobec Uczestników.
Organizator dokłada wszelkich starań do zapewnienia Uczestnikom oraz ich Rodzicom najwyższego standardu ochrony małoletnich przed wszelkimi formami krzywdzenia, stosowania wobec Uczestników przemocy fizycznej i psychicznej, wykorzystywania ich czy dyskryminowania.
Celem Organizatora jest zbudowanie bezpiecznego i komfortowego środowiska, w którym Uczestnik będący ofiarą krzywdzenia lub przemocy, a także będący świadkiem takich zdarzeń, może bez skrępowania lub strachu porozmawiać o tym z kimś dorosłym i uzyskać potrzebną pomoc.
Krzywdzeniem jest każde działanie (zamierzone i niezamierzone) oraz każde zaniechanie dorosłego względem dziecka, a także dziecka względem dziecka, oraz każdy rezultat takiego działania lub zaniechania, które skutkują naruszeniem równych praw, swobody dziecka lub zakłócają jego optymalny rozwój. Krzywdzenie może przybierać rozmaite formy, jak przemoc fizyczna, przemoc emocjonalna, przemoc seksualna, zaniedbanie.
Wszelkie formy krzywdzenia są podczas Zajęć, Obozu i Półkolonii surowo zabronione, a Organizator aktywnie przeciwdziała wszelkim sytuacjom noszącym znamiona krzywdzenia.
Osoba, co do której pojawi się choćby podejrzenie o krzywdzeniu Uczestnika, zostanie odpowiednio do okoliczności zdyscyplinowana lub ukarana.
- Na Zajęciach, Obozie lub Półkoloniach szanowane są prawa dziecka oraz przepisy leżące u podstaw wprowadzenia niniejszego dokumentu.
- Zadaniem Organizatora oraz Pracowników jest budowanie zaufania i udzielanie wsparcia Uczestnikom podczas ich pobytu na Zajęciach, Obozie lub Półkolonii.
- Organizator oraz każdy Pracownik zobowiązani są do zapewnienia Uczestnikom poczucia bezpieczeństwa, poszanowania ich praw, wolności oraz integralności cielesnej.
- Organizator oraz Pracownicy zobowiązani są do promowania metod dobrego wychowania oraz pozytywnej dyscypliny względem Uczestników, a także przekazywania Uczestnikom dobrych wzorców wychowawczych, interpersonalnych oraz sportowej rywalizacji fair play.
- Każdy z Pracowników zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności i czujności w obserwowaniu zachowań i reakcji Uczestników Zajęć, Obozu lub Półkolonii mając na uwadze, że w niektórych przypadkach krzywdzenie, przemoc nie pozostawia widocznego śladu.
- Każdy z Pracowników zobowiązany jest zwracać szczególną uwagę na symptomy mogące świadczyć o tym, że Uczestnik doświadcza:
- przemocy psychicznej, np. wyraźne wycofanie i zobojętnienie, nadmierne pobudzenie, labilność emocjonalna, zachowania niestosowne do wieku Uczestnika, obawa Uczestnika przed Rodzicem, Pracownikiem lub Usługodawcą, strach przed określonymi osobami lub miejscami, napady silnego płaczu, zaburzenia odżywania niewynikające z zaleceń lekarskich, nocne moczenie, nawracające problemy ze snem, powtarzające się koszmary senne, zachowania seksualne nieadekwatne do wieku lub nasilone, niechęć do przebierania się w towarzystwie innych osób, próby samookaleczania,
- przemocy fizycznej, np. widoczne obrażenia ciała (szczególnie w miejscach przykrywanych na co dzień przez ubranie jak rany, otarcia, sińce, stłuczenia w miejscach nietypowych dla zwykłych aktywności dzieci i młodzieży, urazy znajdujące się jednocześnie na więcej niż jednej płaszczyźnie ciała, ślady na ciele Uczestnika po różnych przedmiotach, punktowe oparzenia, krwiaki, odmrożenia, ciąża lub symptomy mogące o niej świadczyć u Uczestniczki poniżej 15 roku życia, symptomy świadczące o zarażeniu chorobami przenoszonymi drogą płciową.
- W każdym wypadku stwierdzenia istnienia symptomów opisanych w ust. 6 powyżej lub podobnych, Pracownik zobowiązany jest przeprowadzić z Uczestnikiem rozmowę w celu ustalenia przyczyn zachowania tego Uczestnika. Pracownik jednak przeprowadzając taką rozmowę zachowa najwyższy poziom dyskrecji oraz delikatności rozmawiając z Uczestnikiem o jego problemach. W razie potrzeby, Pracownik zwróci się do Koordynatora celem uzyskania wsparcia, a w przypadkach uzasadnionych, Koordynator zapewni obecność lekarza lub psychologa dziecięcego.
- Jeśli pojawi się konieczność rozmowy z Uczestnikiem na osobności, Pracownik, Koordynator zawsze pozostawia uchylone drzwi do pomieszczenia w którym prowadzona jest rozmowa i dba, o to aby pozostawać w zasięgu wzroku innych. Jeżeli sytuacja tego wymaga można poprosić innego Pracownika lub Koordynatora o obecność podczas takiej rozmowy z Uczestnikiem.
- Pracownik oraz Koordynator zobowiązani są do:
- dbania o dobro, godność i potrzeby Uczestników,
- odnoszenia się do Uczestników z szacunkiem i spokojem,
- zachowania cierpliwości względem Uczestników,
- uważnego obserwowania Uczestników, ich zachowań, reakcji,
- słuchania Uczestnika i udzielania mu zrozumiałych odpowiedzi,
- okazywania zrozumienia dla problemów oraz trudności zgłaszanych lub sygnalizowanych przez Uczestników,
- równego traktowanie wszystkich Uczestników,
- dostosowania stosowanych metod do poziomu rozwoju fizycznego, intelektualnego oraz emocjonalnego Uczestników,
- traktowania wszystkich Uczestników w jednakowy sposób,
- okazywania zrozumienia dla problemów oraz trudności zgłaszanych lub sygnalizowanych przez Uczestników,
- zapewniania odpowiedniej komunikacji podczas rozwiązywania konfliktów między Uczestnikami,
- dostosowania stosowanych metod do poziomu rozwoju fizycznego, intelektualnego oraz emocjonalnego Uczestników, a także poziomu sprawności / niepełnosprawności Uczestników danych Zajęć,
- zachowania najwyższych profesjonalnych standardów komunikacji werbalnej i niewerbalnej w kontaktach z Uczestnikami,
- zapewnienia Uczestnikom przestrzeni do wyrażania swoich emocji, przemyśleń, lęków, problemów, obaw,
- nie podnoszenia głosu, chyba że wynika to z sytuacji zarażającej bezpieczeństwu Uczestnika, osób w jego otoczeniu lub osób trzecich,
- w sytuacji, gdy do Uczestnictwa w Zajęciach dopuszczone są osoby z niepełnosprawnością, Pracownik dostosowuje poziom Zajęć oraz metody przekazywania wiedzy do możliwości wszystkich Uczestników Zajęć, w tym osób z niepełnosprawnościami, dbając o to, by osoby te nie czuły się dyskryminowane, poniżane, traktowane gorzej, a pozostali Uczestnicy i ich potrzeby nie były zaniedbane,
- dbanie bezpieczeństwo Uczestników podczas transportu na Obóz i wycieczki, a także w tracie atrakcji dodatkowych na Półkoloniach, w tym niepozostawianie Uczestników sam na sam z Usługodawcami świadczącymi dodatkowe usługi na rzecz Organizatora,
- poszanowania prawa do prywatności Uczestnika, a jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności w związku z koniecznością ochrony Uczestnika, wyjaśnienie mu zaistniałej sytuacji i powodów działania Pracownika, Koordynatora lub Organizatora.
- Szczególnie zabronione jest stosowanie względem Uczestników:
- przemocy fizycznej lub psychicznej,
- naruszania ich nietykalności cielesnej w sytuacji, gdy przedmiot zajęć lub aktywności na Zajęciach, Obozie lub Półkoloniach tego nie wymaga lub nie wymaga tego potrzeba zapewnienia Uczestnikowi bezpieczeństwa, lub zapobieżenia zagrożeniu dla życia, bądź zdrowia Uczestnika,
- stosowania względem Uczestnika kar dyscyplinujących, które uwłaczają jego godności lub stygmatyzują go w grupie,
- obrażania Uczestnika, jego upokarzania, zawstydzania, lekceważenia, izolowania, pomijania, dyskredytowania Uczestnika, stygmatyzowania z jakiegokolwiek powodu, ośmieszania, faworyzowania jednego Uczestnika,
- dotykania Uczestników w miejscach, które zakrywa jednoczęściowy kostium kąpielowy bez ich wyraźnej zgody lub prośby oraz poza sytuacjami opisanym w lit. powyżej,
- dyskryminacji Uczestników ze względu na ich wiek, płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, specjalne potrzeby edukacyjne, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny, światopogląd, potrzeby edukacyjne, rozwój emocjonalny,
- naruszania nietykalności cielesnej Uczestnika w sytuacji, gdy przedmiot zajęć lub aktywności na Zajęciach, Obozie lub Półkoloniach tego wymaga, ale Uczestnik wyrazi niechęć wobec bycia dotykanym,
- przyjmowania prezentów lub propozycji od Uczestnika lub Rodzica, poza zwyczajowo przyjętymi drobnymi podarunkami okazjonalnymi lub uprzejmościami,
- ujawniania informacji wrażliwych dotyczących danego Uczestnika,
- gróźb, wypowiadania się w sposób uwłaczający godności lub poczuciu własnej wartości Uczestnika,
- wykorzystywania przewagi fizycznej czy tworzenie stosunku podległości,
- zabierania Uczestnikom należących do nich przedmiotów, chyba, że są to przedmioty, które mogą zagrażać życiu lub zdrowiu innych Uczestników, Pracowników, osób trzecich, są to napoje alkoholowe lub środki odurzające, lub są to przedmioty, których posiadanie jest niedozwolone podczas oferowanych na Obozie lub Półkoloniach atrakcji,
- umieszczania w jakimkolwiek miejscu obraźliwych, ośmieszających Uczestnika rysunków, zdjęć i filmów, rozpowszechniania wszelkich nieprawdziwych, poniżających Uczestnika materiałów;
- stosowania jakichkolwiek podtekstów seksualnych w wypowiedziach oraz zachowaniach Pracownika lub Koordynatora,
- stosowania wulgarnych lub niestosownych żartów,
- składania Uczestnikom propozycji o charakterze seksualnym,
- publikowania jakichkolwiek informacji o Uczestnikach bez ich wyraźnej zgody,
- naruszania prywatności Uczestników, np. poprzez podglądanie ich w czasie zmieniania odzieży (szczególnie bielizny), dotykanie ich rzeczy osobistych zgromadzonych w pokoju pod nieobecność Uczestników w pokoju, dotykanie telefonów komórkowych uczestników w czasie, gdy pozostają zdeponowane u Pracownika,
- przekraczania w jakikolwiek sposób granicy relacji Uczestnik – wychowawca, w tym nawiązywania w Uczestnikami relacji przyjacielskich,
- zabawy z Uczestnikami z użyciem kontaktu fizycznego, np. łaskotanie, przepychanki fizyczne itp.,
- wytykania Uczestnikowi jego błędów w sposób ośmieszający go, publicznie, podawanie błędów danego Uczestnika za przykład, jak nie należy danego ćwiczenia wykonywać,
- przebywanie z Uczestnikami sam na sam w pokoju, szatni, przebieralni lub innym ustronnym miejscu,
- pozostawianie Uczestników sam na sam z usługodawcami świadczącymi dodatkowe usługi podczas Obozu (np. transport), Półkolonii (np. firma cateringowa, osoby wspierające organizację wycieczek) czy Zajęć (np. firma sprzątająca),
- przebieranie się w jednej szatni, pokoju, pomieszczeniu z Uczestnikami lub przebieranie się na oczach Uczestników.
- Pracownik oraz Koordynator nie mogą naruszać nietykalności cielesnej Uczestnika za wyjątkiem sytuacji, gdy charakter zajęć lub innych aktywności na Zajęciach, Obozie lub Półkoloniach wymaga fizycznego kontaktu Pracownika (instruktora, wychowawcy, opiekuna) z Uczestnikiem oraz, gdy Uczestnik nie zgłosił sprzeciwu względem bycia dotykanym, lub, gdy naruszenie tej nietykalności powodowane jest koniecznością zapewnienia danemu Uczestnikowi, bądź innym Uczestnikom, Pracownikom, Usługodawcom, osobom trzecim bezpieczeństwa.
- W przypadku podejrzewania Uczestnika o posiadanie przedmiotów lub substancji niedozwolonych, zakazanych, niebezpiecznych, zagrażających życiu, zdrowiu lub bezpieczeństwu Uczestnika, innych Uczestników, Pracowników, Usługodawców lub osób trzecich, Pracownik w asyście Koordynatora lub innego Pracownika oraz co najmniej 2 Uczestników, uprawniony jest do odebrania takiego przedmiotu lub substancji ich posiadaczowi, odebrany przedmiot lub substancję zdeponować i wyciągnąć względem Uczestnika – posiadacza stosowne do okoliczności konsekwencje, w tym powiadomienie Rodzica, ewentualnie odpowiednich służb, wyznaczenie adekwatnych konsekwencji dyscyplinujących. Zakazane jest jednak stosowanie w ramach konsekwencji przemocy fizycznej, psychicznej lub zadań, które mają poniżyć, ośmieszyć i napiętnować Uczestnika w oczach innych.
- W każdej sytuacji, gdy Uczestnik doświadcza niewłaściwego, krzywdzącego go zachowania ze strony Pracownika lub Usługodawcy, Uczestnik ten proszony jest o zgłoszenie tego faktu wybranemu Pracownikowi (np. wychowawcy swojej grupy) lub Koordynatorowi. Organizator zapewnia, że zgłoszenie takie zostanie przez każdego Pracownika oraz Koordynatora przyjęte, Uczestnik zostanie wysłuchany, a informacje przez niego przekazane nie zostaną wykorzystane przeciwko niemu. Organizatorowi zależy na budowaniu zaufania oraz zapewnieniu Uczestnikom bezpieczeństwa, dlatego też podjęte zostaną odpowiednie środki zaradcze przy zachowaniu maksymalnej możliwej poufności
§ 4
Zasady bezpiecznych relacji między Uczestnikami. Zachowania niedozwolone
Na Zajęciach, Obozie oraz Półkoloniach wszyscy mamy dobrze się bawić, spędzić miło czas, rozwijać nasze pasje i kolekcjonować piękne wspomnienia. Dlatego Organizator bardzo dba o to, by organizowane przez niego Zajęcia, Obóz oraz Półkolonie były przestrzenią bezpieczną pod każdym względem i dla każdego.
O bezpieczeństwo na Zajęciach, Obozie i Półkoloniach nie dadzą jednak rady zadbać sami dorośli!
Konieczne jest również ustalenie odpowiednich zasad relacji między rówieśnikami, aby nikomu nie wydarzyła się krzywda.
Podczas Zajęć, Obozu i Półkolonii dbamy o zapewnienie bezpiecznych, komfortowych i poprawnych relacji między Uczestnikami.
- Każdy Uczestnik oraz Rodzic zobowiązany jest do zapoznania się z treścią niniejszego dokumentu i stosowania się do jego treści, przy czym Uczestnik może zapoznać się z treścią Broszury.
- Uczestnik oraz Rodzic zapoznają się z treścią niniejszego dokumentu przed rozpoczęciem Zajęć, Obozu lub Półkolonii i złożyć oświadczenie o akceptacji jego postanowień. Akceptacja Standardów Ochrony Małoletnich jest dobrowolna, aczkolwiek jej brak może uniemożliwić Organizatorowi zaproszenie Uczestnika do udziału w Zajęciach, Obozie lub Półkoloniach. Jeżeli nie będziemy wyznawać tych samych zasad i wartości, nie dogadamy się.
- Zabronione jest stosowanie przez Uczestnika względem innych Uczestników przemocy fizycznej i psychicznej (w tym słownej), jakiejkolwiek formy poniżania innych Uczestników, dyskredytowania ich, izolowania, piętnowania, wyśmiewania. Wszyscy Uczestnicy są sobie równie – nie ma lepszych i gorszych.
- Każdy Uczestnik zobowiązany jest odnosić się do pozostałych Uczestników z szacunkiem i poszanowaniem ich godności.
- Uczestnik nie będzie piętnował lub dyskryminował innego Uczestnika z powodu jego płci, wieku, orientacji seksualnej, cech fizycznych, niepełnosprawności, specjalnych potrzeb edukacyjnych, pochodzenia etnicznego, geograficznego, narodowego, religijnego oraz statusu ekonomicznego.
- Uczestnik nie będzie wyśmiewał się, szydził z innych Uczestników, wytykał publicznie ich błędów, obrażał ich, używał względem innych Uczestników słów wulgarnych i agresywnych.
- Uczestnicy zobowiązani są do zachowywania się oraz wypowiadania się w sposób kulturalny.
- Uczestnik będzie dążył do zbudowania relacji koleżeńskich i przyjacielskich z innymi Uczestnikami będąc życzliwym dla innych osób, wypowiadając się z sposób kulturalny, panując nad swoimi emocjami podczas wypowiadania się, rozumiejąc ewentualne trudności innych Uczestników, pomagając sobie nawzajem i dążąc do kompromisowego rozwiązywania sytuacji problematycznych z innymi Uczestnikami.
- Podczas zawodów i różnych form rywalizacji Uczestnicy dopingują siebie nawzajem i grają fair play.
- Zabronione jest czynienie innym Uczestnikom oraz Pracownikom i Usługodawcom propozycji, sugestii o charakterze seksualnym.
- Podczas wycieczek, Uczestnicy względem siebie nawzajem i względem osób dookoła nich zachowują się w sposób kulturalny, nie krzyczą, nie używają wulgarnego słownictwa, nie niszczą, nie śmiecą.
- Zabronione jest wykonywanie względem innych Uczestników, Pracowników, Usługodawców wykonywanie gestów nacechowanych seksualnie.
- Zabronione jest obnażanie się przed innymi Uczestnikami, Pracownikami, Usługodawcami, a także namawianie lub zmuszanie innych Uczestników do obnażania się.
- Zabronione jest robienie zdjęć i nagrywanie filmów z Zajęć, Obozu czy Półkolonii, na których widoczni są inni Uczestnicy Zajęć, Obozu czy Półkolonii lub jego Pracownicy. Osoba, która tego zakazu nie będzie przestrzegała, zostanie poproszona o usunięcie w obecności Pracownika wykonanych zdjęć / filmów, czasowe zdeponowanie u Pracownika swojego telefonu komórkowego, a jeżeli to nie przyniesie efektu – o zdarzeniu zostanie poinformowany Rodzic.
- Podczas Obozu Uczestnicy deponują swoje telefony komórkowe u Pracownika, który jest opiekunem ich grupy. Telefony wydawane są z depozytu na jedną godzinę dziennie. Przez ten czas Uczestnicy nie mogą używać telefonów do robienia zdjęć, filmów, memów, które będą obrażały, wyśmiewały innego Uczestnika lub ukazywały go w sytuacji intymnej, krępującej, ośmieszającej. Uczestnik, który zakaz ten złamie zostanie poproszony o natychmiastowe usunięcie materiału z telefonu w obecności Pracownika, o całym zdarzeniu zostanie powiadomiony Rodzic, a wobec Uczestnika może być zastosowana konsekwencja dyscyplinująca.
- W każdej sytuacji, gdy Uczestnik doświadcza (osobiście lub jest świadkiem) niewłaściwego, krzywdzącego go zachowania ze strony innego Uczestnika, proszony jest o zgłoszenie tego faktu wybranemu Pracownikowi lub Koordynatorowi. Zgłoszenie takie zostanie przyjęte, Uczestnik zostanie wysłuchany, a informacje przez niego przekazane nie zostaną wykorzystane przeciwko niemu. Organizatorowi zależy na budowaniu zaufania oraz zapewnieniu Uczestnikom bezpieczeństwa, dlatego też podjęte zostaną odpowiednie środki zaradcze przy zachowaniu maksymalnej możliwej poufności.
§ 5
Zapewnienie bezpieczeństwa Uczestników online. Procedura ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie.
Uczestnicy proszeni są o nieuwiecznianie na zdjęciach oraz filmach innych Uczestników lub Pracowników, szczególnie bez zgody tych osób.
Mając świadomość zagrożeń czyhających na Uczestników w świecie wirtualnym, na Organizator szczególnie dba o minimalizowanie takich zagrożeń.
Pracownicy i Koordynator śledzą na bieżąco media społecznościowe w celu możliwie najszybszego zidentyfikowania zachowań naruszających godność, prywatność, integralność Uczestników.
- Wizerunek Uczestnika utrwalany i udostępniany będzie wyłącznie za pisemną zgodą jego Rodzica i wyłącznie przez czas obowiązywania tej zgody. Zgoda na utrwalanie i wykorzystanie wizerunku Uczestnika może być w każdej chwili cofnięta. Rodzic może również zwrócić się do Organizatora o usunięcie konkretnego zdjęcia.
- Wizerunek Uczestnika Organizator będzie wykorzystywał wyłącznie w sposób oraz w miejscach wskazanych w zgodzie wyrażonej przez Rodzica.
- Organizator oraz Pracownicy będą wykonywać dokumentację zdjęciową i wideo z przebiegu Zajęć, Obozu lub Półkolonii. Jednocześnie Organizator zapewnia, że wszelkie informacje, zdjęcia oraz filmy zamieszczane przez niego w Internecie będą stosowne, nie będą ośmieszały Uczestników ani nie będą prezentowały Uczestników w dwuznacznych sytuacjach mogących powodować podteksty seksualne.
- Zabronione jest utrwalanie przez Organizatora, Pracowników oraz innych Uczestników wizerunku Uczestnika bez jego wyraźnej zgody lub zgody wyrażonej przez Rodzica.
- Zabronione jest utrwalanie wizerunku Uczestników, tak przez Pracowników, Organizatora, jak i przez innych Uczestników, Rodziców czy Usługodawców, poza zajęciami i aktywnościami wchodzącymi w skład Zajęć, Obozu czy Półkolonii, za wyjątkiem sytuacji, które mieszczą się w granicach wyrażonej przez Rodzica zgody.
- Bezwzględnie zabronione jest utrwalanie wizerunku Uczestnika przez innych Uczestników czy Pracowników w pokoju, łazience, szatni, przebieralni, podczas zmiany ubrań, w krępujących, ośmieszających lub intymnych sytuacjach.
- Szczególnie zabronione jest utrwalanie lub publikowanie przez Pracowników, Organizatora, Uczestników, Rodziców czy Usługodawców jakichkolwiek zdjęć lub filmów przestawiających Uczestnika w sytuacji intymnej, prywatnej.
- Pracownicy będą podnosić swoje kwalifikacje oraz świadomość w zakresie cyberbezpieczeństwa związanego z utrwalaniem i wykorzystaniem wizerunku, szczególnie małoletnich.
- Organizator, Koordynator oraz Pracownicy aktywnie śledzi fora oraz profile społecznościowe i reaguje na ewentualne posty, dyskusje, materiały fotograficzne oraz wideo, w tym memy ośmieszające Uczestnika, zamieszczane przez innych Pracowników, Uczestników oraz Rodziców, a w razie potrzeby odpowiednio reaguje, zwraca uwagę na potencjalne zagrożenia, sugeruje usunięcie lub zmodyfikowanie postu. W razie potrzeby podejmowane będą również kroki prawne w celu ochrony i zapewnienia poszanowania godności Uczestnika.
- Pracownicy będą dążyć do rozpoznawania zagrożeń, jakie wiążą się z przenikaniem ich działalności czysto osobistej, jaką realizują z wykorzystaniem sieci Internet, z działalnością zawodową, w szczególności jeśli chodzi o przenikanie się tych sfer aktywności Pracownika, jako osoby prywatnej i aktywności Uczestników, które w zależności od jej formy mogą zostać skorelowane.
- Organizator oraz Pracownicy nie będą budować z Uczestnikami relacji w mediach społecznościowych z profili / kont prywatnych (przyjmować do znajomych, obserwować, komentować itp.).
- Podczas Zajęć i Półkolonii Organizator prosi o pozostawienie prywatnych telefonów Uczestników poza salą Zajęć lub zajęć na Półkoloniach, ewentualnie o pozostawienie telefonu w plecaku / torbie Uczestnika lub zdeponowanie go u Pracownika. Podczas Zajęć zdjęcia / filmy mogą być wykonywane na prośbę danego Uczestnika, a jego wizerunek utrwalany jest wówczas wyłącznie na jego telefonie komórkowym w celach edukacyjnych. Uczestnik używający telefonu komórkowego na sali Zajęć w innym celu niż wskazany w niniejszym ustępie lub posiadający / korzystający z telefonu komórkowego podczas Półkolonii, zostanie poproszony o oddanie Pracownikowi (instruktorowi) tego telefonu w celu jego zdeponowania, a w sytuacji niezastosowania się do tej prośby, o sytuacji zostanie zawiadomiony Rodzic.
- W celu zapewnienia Uczestnikom bezpieczeństwa przed nieuprawnionym utrwaleniem ich wizerunku podczas zajęć i innych aktywności na Obozie telefony Uczestników są deponowane u Pracownika i udostępniane Uczestnikom na jedną godzinę dziennie. Telefony komórkowe po tym czasie muszą być na nowo deponowane u Pracownika.
§ 6
Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia małoletniego. Procedura składania zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego. Sposób dokumentowania i przechowywania ujawnionych i zgłoszonych incydentów.
Wdrożenie Standardów Ochrony Małoletnich okazałoby się bezcelowe, gdyby nie istniały schematy postępowania w przypadku ich łamania.
Organizator przewidział procedury mające na celu zapewnienie przestrzegania postanowień Standardów Ochrony Małoletnich.
Organizator będzie dbał o aktualność i adekwatność postanowień niniejszego dokumentu.
- Jeżeli Uczestnik jest świadkiem zdarzenia, w którym inny Uczestnik jest zagrożony, doświadcza przemocy psychicznej, fizycznej lub jest w inny sposób krzywdzony, może zgłosić ten fakt dowolnemu Pracownikowi (np. swojemu wychowawcy) lub bezpośrednio Koordynatorowi. Pracownik / Koordynator zapewnia Uczestnikowi anonimowość, bezpieczeństwo, nie bagatelizuje przekazywanych mu informacji, a także nie wyciąga wobec zgłaszającego żadnych negatywnych konsekwencji. Pracownik / Koordynator zapewni zachowanie poufności uzyskanej informacji i wyłącznie wykorzysta ją w celu podjęcia kroków niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa, i poszanowania praw Uczestnika zgłaszającego oraz Uczestnika, którego zgłoszenie dotyczy.
- Uczestnik, który czuje się zagrożony, doświadcza przemocy psychicznej, fizycznej lub jest w inny sposób krzywdzony, może zgłosić ten fakt dowolnemu Pracownikowi (np. swojemu wychowawcy), lub bezpośrednio Koordynatorowi. Pracownik / Koordynator zapewnia Uczestnikowi anonimowość, bezpieczeństwo, nie bagatelizuje przekazywanych mu informacji, a także nie wyciąga wobec zgłaszającego żadnych negatywnych konsekwencji. Pracownik / Koordynator w takiej sytuacji zapewnią zachowanie poufności uzyskanej informacji i wyłącznie wykorzystają ją w celu podjęcia kroków niezbędnych do zapewnienia Uczestnikowi bezpieczeństwa i poszanowania jego praw.
- Każdy Pracownik oraz Rodzic który poweźmie podejrzenie krzywdzenia Uczestnika lub poweźmie informację o krzywdzeniu Uczestnika zobowiązany jest niezwłocznie zgłosić ten fakt Koordynatorowi.
- Każdy Pracownik, Uczestnik oraz Rodzic, który jest świadkiem zdarzenia, które jest sprzeczne z postanowieniami niniejszego dokumentu lub jest zachowaniem określonym wprost jako niedozwolone, zobowiązany jest pomóc Uczestnikowi, który jest ofiarą takiego zdarzenia, w miarę możliwości chronić go oraz niezwłocznie zgłosić to Koordynatorowi.
- Pracownik, któremu zostało zgłoszone zdarzenie, o którym w ust. 1 - 4 powyżej, zobowiązany jest niezwłocznie zgłosić incydent Koordynatorowi, który zobowiązany jest do podjęcia odpowiednich kroków wynikających z niniejszego dokumentu.
- Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających Uczestnikowi i koordynowanie udzielanego Uczestnikowi wsparcia jest Koordynator: Monika Molka, tel.: 605850048, e-mail m.molka@kolos.edu.pl
- Zgłoszenia zdarzeń zagrażających Uczestnikowi można dokonywać osobiście Koordynatorowi, drogą e-mailową oraz telefoniczną na dane wskazane w ust. powyżej. Jeżeli informacja przekazywana jest Koordynatorowi drogą e-mailową, należy opisać dane zdarzenie oraz podać dane pozwalające na identyfikację osoby zagrożonej. W innym wypadku udzielenie pomocy poszkodowanemu Uczestnikowi nie będzie możliwe.
- Koordynator lub Pracownik zobowiązani są każdorazowo zgłoszenie incydentu zbadać i zweryfikować, a następnie podjąć niezbędne kroki w celu zapobieżenia zagrożeniom dla Uczestnika lub zniwelowania szkód, jakich Uczestnik doznał lub może doznać. W tym celu przeprowadzona zostanie rozmowa z poszkodowanym / zagrożonym Uczestnikiem, sprawcą incydentu, świadkami oraz osobą zgłaszającą zdarzenie, a w razie potrzeby – również z Rodzicami.
- Co do zasady wszelkie incydenty zgłaszane będą Rodzicowi przez Koordynatora. Jednakże, jeżeli Koordynator nabierze podejrzenia, że sprawcą krzywdzenia może być Rodzic, podejmie inne odpowiednie kroki konsultując je z odpowiednimi służbami. Szczególną uwagę Pracownika / Koordynatora powinno wzbudzić zachowanie Rodzica polegające m.in. na: przedstawianiu wyjaśnień nieskładnych, nieprawdopodobnych, wewnętrznie sprzecznych, stosowaniu gróźb, surowej dyscypliny, wykorzystywaniu Uczestnika w sporach między dorosłymi, zmienianiu wyjaśnień co do danego zdarzenia, braku lub nadmiernym zainteresowaniu urazem Uczestnika, przypisywaniu odpowiedzialności za urazy osobie trzeciej, emocjonalnej niedostępności względem Uczestnika, izolowaniu od rówieśników, życiowej niezaradności, bezradności, nadużywaniu alkoholu lub innych środków psychoaktywnych, przejawianiu agresywnych zachowań względem innych członków swojej rodziny, innych dzieci lub dorosłych.
- Koordynator będzie dokumentował zgłaszane mu incydenty w formie pisemnych notatek podpisanych przez Koordynatora oraz Pracownika, Rodzica lub Uczestnika informującego o incydencie i chronił tą dokumentację przed dostępem przez osoby nieuprawnione. W celu udokumentowania zgłoszenia, Koordynator sporządzi odpowiednią notatkę opisującą osobę poszkodowaną, osobę zgłaszającą, przebieg incydentu, sposób i okoliczności powzięcia wiedzy o zdarzeniu, a w razie potrzeby dołączy dodatkowe dokumenty lub zgromadzone dowody.
- Koordynator zobowiązany jest, po zbadaniu zgłoszonego zdarzenia, zawiadomić odpowiednie służby (policję, prokuraturę, sąd opiekuńczy, ośrodek pomocy społecznej w sprawie wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji) o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, jeżeli takie podejrzenie zachodzi.
- W przypadku, gdy zdarzenie zgłaszane przez Uczestnika dotyczy Koordynatora lub Pracownika, którym zostało ono zgłoszone, wszelkie kroki przewidziane w niniejszym paragrafie przeprowadzane są z pominięciem osoby, której zgłoszenie dotyczy.
- O każdej podjętej przez Koordynatora lub Pracownika interwencji, w tym o każdym zawiadomieniu odpowiednich służb, z zastrzeżeniem ust. 10 powyżej, zostanie niezwłocznie poinformowany Rodzic.
- Koordynator, Organizator oraz Pracownicy zapewniają służbom wszelką pomoc w związku ze zgłoszonym zdarzeniem lub podejrzeniem popełnienia przestępstwa.
§ 7
Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich.
Organizator dba o aktualność Standardów Ochrony Małoletnich wierząc, że tylko aktualne, przystające do rzeczywistości dokumenty mogą być skuteczne.
- Koordynator zobowiązany jest raz w roku (w przypadku Zajęć), po każdym zakończonym Obozie lub po zakończonym sezonie Półkolonii, dokonać przeglądu i aktualizacji lub uzupełnienia niniejszego dokumentu – przegląd rutynowy.
- Każdorazowo przegląd rutynowy zostanie poprzedzony rozmową przeprowadzoną w gronie Pracowników. Podczas takiej rozmowy omówione zostaną zdarzenia, które miały miejsce od ostatniej aktualizacji niniejszego dokumentu, z pominięciem personaliów Uczestników będących pokrzywdzonymi w danej sprawie.
- W przypadku stwierdzenia, po rozmowie z Pracownikami, o której mowa w ust. powyżej, konieczności aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich, odpowiednie zmiany zostaną naniesione w treści niniejszego dokumentu, a na jego końcu zostanie odnotowana data ostatniej aktualizacji.
- W przypadku, gdy w wyniku rozmowy z Pracownikami, o której mowa w ust. 2 powyżej, Organizator dojdzie do wniosku, że niniejszy dokument nie wymaga zmian, data tej weryfikacji zostanie wpisana na końcu dokumentu, jako data ostatniej aktualizacji.
- Każdorazowo aktualna treść Standardów Ochrony Małoletnich znajdować się będzie pod adresem: kolos.edu.pl i będzie przekazywana do zapoznania się Rodzicom i Uczestnikom Zajęć lub najbliższego organizowanego Obozu czy Półkolonii.
§ 8
Przygotowanie personelu do stosowania Standardów Ochrony Małoletnich.
Organizator dba, aby jego Pracownicy pozostawali czujni i uważnie analizowali zachowania oraz reakcje swoich podopiecznych. Każdy z Pracowników przed przystąpieniem do swojej pracy zobowiązany jest zapoznać się z treścią niniejszego dokumentu oraz przestrzegać opisanych w nim zasad.
- Każdy Kandydat zobowiązany jest zapoznać się z treścią niniejszego dokumentu i złożyć stosowane oświadczenie o akceptacji jego postanowień.
- Każda osoba, z którą Organizator współpracował przed rozpoczęciem Obozu lub Półkolonii (niezależnie od formy tej współpracy), zobowiązana jest zapoznać się z treścią niniejszego dokumentu i złożyć stosowane oświadczenie o akceptacji jego postanowień.
- Koordynator przed rozpoczęciem Obozu lub Półkolonii przeprowadzi szkolenie dla Pracowników, podczas którego omówione zostaną kluczowe postanowienia Standardów Ochrony Małoletnich, możliwe zagrożenia i incydenty, jakie mogą wystąpić oraz sposób reagowania na zachowania, zdarzenia oraz incydenty, w których pokrzywdzonym może być małoletni Uczestnik. Ze szkolenia zostanie sporządzona notatka uwzględniająca plan szkolenia, a także każdy z Pracowników potwierdzi swoją obecność na tym szkoleniu podpisując się na liście obecności.
§ 9
Zasady i sposób udostępniania Rodzicom Standardów Ochrony Małoletnich do zaznajomienia się z nimi.
Standardy Ochrony Małoletnich dostępne będą nieprzerwanie zarówno w wersji pełnej, jak i skróconej, tak w formie papierowej jak i w wersji cyfrowej na stronie internetowej Organizatora zapewniając tym samym transparentność i dostępność dokumentu.
Dla przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich ważne jest, aby wszystkie strony zaangażowane w Zajęcia, Obóz lub Półkolonie zapoznały się z treścią tego dokumentu i stosowały się do jego postanowień.
- Standardy Ochrony Małoletnich są nieprzerwanie dostępne w formie cyfrowej pod adresem kolos.edu.pl oraz w wersji papierowej w miejscu prowadzenia Zajęć, przez czas trwania Obozu lub Półkolonii w salach zajęć i szatni.
- Każdy Rodzic oraz każdy Uczestnik przed rozpoczęciem Zajęć, Obozu lub Półkolonii zobowiązany jest do zapoznania się z treścią niniejszego dokumentu oraz Broszury.
- Rodzic, wraz z oświadczeniem o zapoznaniu się z treścią i akceptacji Regulaminu oraz Klauzuli Informacyjnej, składa oświadczenie o zapoznaniu się z treścią i akceptacji Standardów Ochrony Małoletnich. Złożenie oświadczenia jest dobrowolne, jednak jego brak może uniemożliwić Uczestnikowi udział w Zajęciach, Obozie lub Półkoloniach.
§ 10
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielanie mu wsparcia.
Organizator wyznaczył Koordynatora, jako osobę odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń, podejmowanie interwencji, koordynowanie podjętych interwencji oraz zapewnianie poszkodowanemu i uczestnikom zdarzenia adekwatnego wsparcia. Jednakże Organizator, dbając o maksymalne bezpieczeństwo najmłodszych szkoli wszystkich swoich Pracowników w zakresie objętym niniejszym dokumentem tak, aby zgłaszający incydent nie został bez odpowiedniego wsparcia.
- Każde zdarzenie zagrażające życiu, zdrowiu, godności, integralności cielesnej Uczestnika, Uczestnik oraz Rodzic może zgłosić każdemu Pracownikowi (np. swojemu wychowawcy) lub bezpośrednio Koordynatorowi.
- Wszyscy Pracownicy zostali przeszkoleni i na bieżąco podnoszą swoje kompetencje w zakresie wynikającym z niniejszego dokumentu i są gotowi udzielić pokrzywdzonemu Uczestnikowi niezbędnego wsparcia.
- Pracownicy oraz Koordynator zapewniają Uczestników o zachowaniu maksymalnej dyskrecji odnośnie do przekazanych im informacji oraz wykorzystaniu powziętych informacji wyłącznie w celu ochrony życia, zdrowia i godności pokrzywdzonego Uczestnika.
- Osobą odpowiedzialną za podejmowanie interwencji oraz ewentualne zgłaszanie podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego odpowiednim służbom (policji, prokuraturze, sądowi opiekuńczemu, ośrodkowi pomocy społecznej w sprawie wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji), jest co do zasady Koordynator.
- W przypadku nieobecności Koordynatora lub gdy zdarzenie dotyczy Koordynatora, lub osoby z nim spokrewnionej, lub spowinowaconej, interwencję oraz ewentualne zgłoszenie podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego podejmuje Pracownik, któremu dane zdarzenie zostało zgłoszone.
§ 11
Zasady ustalania Planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
Aby interwencja podejmowana była w sposób zorganizowany i efektywny, w przypadku każdej podejmowanej interwencji sporządzany będzie Plan wsparcia. Kluczowe przy sporządzaniu planu wsparcia jest przygotowanie go w sposób precyzyjny i konkretny.
Organizator zapewnia, że realizacja Planu wsparcia będzie kontrolowana krzyżowo przez Koordynatora oraz zaangażowanego w sprawę Pracownika lub przez dwóch zaangażowanych w sprawę Pracowników.
- Plan wsparcia powinien być przygotowany w sposób jasny, konkretny i wykonalny.
- Plan wsparcia, po ujawnieniu krzywdzenia Uczestnika, opracowuje Pracownik, który został o incydencie powiadomiony wraz z Koordynatorem.
- Plan wsparcia będzie przewidywał etapy oraz daty jego realizacji tak, by możliwe było zweryfikowanie postępów jego wypełniania.
- Plan wsparcia nie może być przygotowany w sposób ogólny np. ustalenie przemocy, wyjście z alkoholizmu sprawcy przemocy, poprawa sytuacji rodziny. Musi przewidywać konkretne rozwiązania oraz etapy realizacji planu.
- Plan wsparcia powinien przewidywać konkretne daty na podjęcie poszczególnych kroków jego realizacji.
- Plan wsparcia powinien określać jakie służby, organizacje, specjalistów należy zaangażować, aby pomóc pokrzywdzonemu Uczestnikowi.
- Koordynator przedstawi przygotowany Plan wsparcia Rodzicowi Uczestnika, chyba że to Rodzic został wskazany, jako sprawca krzywdzenia. W takiej sytuacji, plan wsparcia zostanie przedstawiony osobie wyznaczonej przez sąd rodzinny.
- Plan wsparcia sporządzany jest w formie pisemnej. Plan wsparcia powinien wskazywać osobę poszkodowaną i osobę zgłaszającą, opisywać przebieg incydentu, sposób i okoliczności powzięcia wiedzy o zdarzeniu, a przede wszystkim zaplanowane kroki oraz sposób i czas ich realizacji. Plan sporządzany i podpisywany jest przez Koordynatora i Pracownika, który został poinformowany o incydencie lub przez dwóch Pracowników zaangażowanych w sprawę, a następnie przez te osoby krzyżowo weryfikowany pod kątem jego wypełniania.
- Po upływie dat wyznaczonych na realizację kolejnych kroków Planu, odnotowane zostanie na Planie wsparcia, w jaki sposób poszczególne punkty zostały zrealizowane i ewentualnie jakie dodatkowe kroki należy podjąć.
- W sytuacji, gdy zgłoszony incydent dotyczy Koordynatora, Pracownik, któremu incydent ten został zgłoszony, współpracuje z innym Pracownikiem lub osobą wyznaczoną przez Organizatora realizując działania przewidziane dla Koordynatora w związku z tym incydentem.
- Koordynator będzie przechowywał Plan wsparcia w miejscu niedostępnym dla osób postronnych.
§ 12
Postanowienia końcowe
- Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
- Ogłoszenie nastąpi poprzez udostępnienie dokumentu pod adresem kolos.edu.pl raz w miejscu prowadzenia Zajęć, a na Obozie i Półkoloniach w salach zajęć i szatniach – w wersji papierowej (pełnej lub Broszury). Rodzice zostaną poinformowani e-mailowo wraz z przekazaniem im treści niniejszego dokumentu.
Monika Molka – Wiceprezes Zarządu Fundacji Kolos
Data ostatniej aktualizacji dokumentu: 25.07.2024 r.
Załącznik 1. Oświadczenie kandydata o zapoznaniu się z treścią standardów ochrony małoletnich
Załącznik 2. Oświadczenie kandydata o niekaralności za przestępstwa opisane w rozdziale XIX i XXV kodeksu karnego, w art. 189A I art. 207 Kodeksu karnego oraz ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii
Załącznik 3. Dane osobowe niezbędne do weryfikacji w rejestrze sprawców przestępstw na tle seksualnym
Załącznik 4. Oświadczenie rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego uczestnika oraz uczestnika o zapoznaniu się z treścią standardów ochrony małoletnich